Accountmanagement is voor superhelden!
Accountmanagement is het proces van bewust opbouwen en actief beheren van lange termijnrelaties met strategisch belangrijke klanten, met als doel de klanttevredenheid en loyaliteit te verbeteren en de bedrijfswinst te vergroten. Dit complexe proces vereist ondersteunende systemen en een multidisciplinaire organisatie en samenwerking. In de meeste bedrijven is de accountmanager verantwoordelijk voor het behalen van het geplande resultaat van dit proces.
Mijnenveld van tegengestelde belangen
Accountmanagers lijken steeds vaker te opereren in een mijnenveld van tegengestelde interne en externe belangen, opdrachten en doelstellingen. Accountmanagers moeten op korte termijn zoveel mogelijk verkopen en lange termijn relaties opbouwen. Ze moeten ondernemer zijn en ze worden ‘gemicromanaged’ op hun dagelijkse activiteiten. Ze moeten centraal geproduceerde materialen, projecten en pre-approved e-mails inzetten en ze moeten co-creëren met hun klanten. Ze moeten moeilijk benaderbare DMU’s doorgronden en bespelen en een geoliede omnichannel communicatiemachine zijn. Ze moeten alles weten van hun klanten maar mogen cruciale details niet vastleggen. Ze moeten de nationale marketingstrategie uitvoeren en lokaal maatwerk leveren. Ze moeten de grenzen opzoeken in een zerotolerance compliance omgeving. Ze moeten hun klanten op hun wenken bedienen en concurrenten te snel af zijn en hun acties vooraf door tijdrovende en energievretende goedkeuringsprocedures loodsen. Ze moeten zoveel mogelijk impactvolle touchpoints maken en plannen maken en hun literatuur bijhouden.
En zo kunnen we nog wel even doorgaan met wat accountmanagers allemaal moeten. Als je deze knelpunten serieus neemt, kun je maar één conclusie trekken: accountmanagement is voor superhelden!
Superheld Accountmanagement Bootcamp
Om de superheld in accountmanagers te doen ontwaken, biedt Valueproof een
‘Superheld Accountmanagement Bootcamp’ aan voor accountmanagers en de multidisciplinaire teams met wie zij dagelijks samenwerken. De deelnemers krijgen een superheld-werkwijze ‘ingetraind’ die hen als team en als individu in staat stelt effectief en innovatief in het huidige marktmijnenveld te opereren.
Het resultaat:
Duurzaam werkplezier en onderscheidend concurrentievoordeel.
Meer informatie Superheld Accountmanagement Bootcamp
Meer weten?
Wendy Böhm
Senior Consultant
De speerpunten van ‘superheld accountmanagement’ op een rij:
- Scherpe afstemming van interne doelen op actuele klantdoelen
- Klantsegmentatie in 1:1 (maatwerk), 1:few (semi-maatwerk) en 1:many (nationale campagnes)
- Glasheldere actie-item planning en waterdichte voortgangscontrole zonder verstikkend micromanagement
- Volledige integratie met Veeva, Salesforce of een ander CRM-systeem
- Optimale balans tussen controle en ondernemerschap
- Duurzaam werkplezier
- Onderscheidend concurrentievoordeel