+31 (0)35 695 80 90 info@valueproof.nl

Co-creatie leidt naar succes

Bedrijven hebben de afgelopen jaren een universele marketingdoctrine geadopteerd. Klanten worden door een omnichannel customer journey geduwd of getrokken via een strak gedirigeerde touchpoint flow. Tijdens die touchpoints worden unieke ervaringen opgeroepen die klanten moeten verleiden om gehoor te geven aan een call to action en in te stemmen met een opt-in consent.

 

De mens is dualistisch en de hierboven beschreven doctrine is dat ook. Aan de ene kant is er (nog steeds) een streven naar oprecht persoonlijk contact en maatwerk op individueel klantniveau. Aan de andere kant is er een streven naar complete regie, controle en automatisering van klantinteracties. Is deze dualiteit de reden dat de marketingdoctrine die door veel bedrijven met zoveel tijd, geld en moeite wordt toegepast niet altijd tot de gewenste resultaten leidt? Of komt het omdat iedereen hetzelfde doet en dus niemand meer echt onderscheidend is? Of wordt er soms gefaald omdat de in theorie perfecte doctrine in de praktijk suboptimaal wordt uitgevoerd? 

Moeten we op zoek naar een nieuwe doctrine, of moeten we de uitvoering van de huidige doctrine perfectioneren?

Laten we de interne doctrine eens loslaten en het vraagstuk analyseren vanuit het perspectief van de klant. Als voorbeeld-klant nemen we een arts met een overvolle agenda en een overload aan ongevraagde en ongeselecteerde informatievoorziening.

Wat zijn de behoeften van een overbelaste arts en hoe kan een farmabedrijf (naast het leveren van de beste geneesmiddelen) effectief op deze behoeften inspelen? Op papier is het antwoord simpel, namelijk door het aanbieden van twee zaken:

  • (Informatie over) services die de patiëntenzorg effectiever en/of efficiënter maken en zodoende de overvolle agenda van de arts ontlasten
  • Op maat geselecteerde en gepresenteerde informatie die de arts op dat moment nodig heeft of relevant vindt, zodat tijd wordt bespaard omdat de arts niet zelf naar deze informatie hoeft te zoeken

Interactieve Co-creatie Workshop

In de praktijk blijkt het echter niet altijd even gemakkelijk om klanten met dit aanbod te bereiken of te overtuigen. Dit heeft drie oorzaken:

  • De inhoud van de aangeboden informatie of service is voor de klant niet interessant of relevant
  • De vorm of het kanaal van de informatie of service is voor de klant niet aantrekkelijk of wordt niet gebruikt
  • De klant heeft onvoldoende vertrouwen, relatie of samenwerking met de afzender van de informatie of service

Een van de programma’s die Valueproof heeft ontwikkeld om bovengenoemde problemen op te lossen is de Interactieve Co-creatie Workshop met geselecteerde klanten uit je doelgroep. Tijdens deze face-to-face of online workshop krijg je uit eerste hand inzicht in de actuele behoeften, drijfveren en problemen van je doelgroep. Samen met de deelnemers maak je een start met het co-creëren van content en services die je klanten met open armen ontvangen. Je genereert een vruchtbare kweekvijver van follow-up projecten. Je bouwt aan vertrouwen, relaties en langdurige samenwerking met je belangrijkste klanten. Zo ontwikkel je een touchpoint flow die er niet alleen op papier indrukwekkend uitziet, maar in de praktijk ook echt werkt.

Valueproof werkt met vakkundige moderators en beproefde brainstorm methodes.

Meer informatie workshop Co-creatie

12 + 13 =

I

Meer weten?

Tim Pellens
Managing Partner