+31 (0)35 695 80 90 info@valueproof.nl

Content kan ook digitale King zijn

De afgelopen jaren is duidelijk geworden dat een volledig digitale contentstrategie voor veel bedrijven (nog) een brug te ver is. Slechts 4% van de digitale campagnes wordt door verantwoordelijke managers als succesvol beoordeeld.

Na een grondige analyse zetten wij voor u de belangrijkste oorzaken van deze teleurstellende resultaten op een rij. Vervolgens bieden wij een oplossing om digitale content campagnes wel succesvol te maken.

 

Heeft jouw klant interesse in wat jij schrijft?

Begin 2020 werd de wereld overvallen door de Covid-pandemie. Veel digitale contentcampagnes zijn sindsdien overhaast in de markt gezet, zonder eerst een duidelijke strategie te ontwikkelen. Digitale campagnes ontstonden uit een interne drijfveer om zo snel mogelijk digitaal actief te zijn. Het wat en hoe van de campagne werd onder hoge druk ontworpen en uitgerold. Het waarom werd vergeten.

Het lijkt een open deur dat bij het ontwikkelen van een digitale campagne de actuele behoeften van de doelgroep leidend moeten zijn. Toch wordt veel tijd, geld en energie geïnvesteerd in het ontwikkelen van digitale contentcampagnes zonder samenwerking met of input van klanten te zoeken. Gevolg: de klant wordt niet bereikt.

In veel bedrijven zijn geen of onvoldoende processen aanwezig om te waarborgen dat digitale campagnes daadwerkelijk zijn gebaseerd op actuele klantbehoeften. Zelfs voor de hand liggende zaken als praten met klanten, het doen van marktonderzoek of het organiseren van co-creatie workshops, worden vaak overgeslagen bij het ontwikkelen van digitale campagnes. Er wordt vooral vertrouwd op interne expertise en opinie, en er wordt gekeken naar wat de concurrentie doet.

Interne expertise en opinie zijn zeker waardevol, maar de behoeften van klanten veranderen zo snel dat inzichten gebaseerd op interne kennis en ervaring snel verouderd raken.

Weten wat concurrenten doen is belangrijk. Maar er schuilen gevaren achter het te veel varen op de activiteiten van de concurrent. Het is moeilijk te meten hoe succesvol een digitale campagne van een concurrent is, en wat voor het ene bedrijf werkt hoeft voor het andere bedrijft niet te werken. Bovendien resulteert het imiteren van een succesvolle activiteit meestal in een averechts effect. Door gebrek aan onderscheidend vermogen wordt eerder de concurrent dan het eigen bedrijf geholpen.

Vrijwel iedereen die wij spreken is zich volledig bewust van de hierboven besproken problemen rond digitale contentcampagnes. Er heerst ook een hoge ‘sense of urgency’ om ze aan te pakken. Maar om verschillende redenen is men vaak niet in staat om ze op eigen kracht en op korte termijn op te lossen.

Multi Channel Marketing

Valueproof heeft een programma ontwikkeld om uit interne vicieuze cirkels te breken en digitale contentcampagnes in de markt te zetten die wel het gewenste resultaat opleveren. Via ons ‘Digital Content Sharing Platform’ zorgen wij ervoor dat u:

  • de juiste content in de juiste vorm via de juiste kanalen met uw klanten deelt
  • gemakkelijk opt-in consents verzamelt
  • realtime alle relevante klantinteracties kunt meten
  • een hoge open-rate en doorklik-rate bereikt

KAM’s en MSL’s gebruiken het platform dagelijkse en het aantal impactvolle content-gedreven interacties met klanten neemt dramatisch toe. Het platform is eenvoudig te implementeren en te integreren met ieder CRM systeem. Het is gebruiksvriendelijk, flexibel en responsief. Hierdoor kan snel worden opgeschaald om aan een toenemende vraag van klanten te voldoen. Een ander voordeel is de mogelijkheid om het platform lokaal zelf te beheren voor wetenschappelijke en promotionele content, wat lokale teams volledige controle en autonome slagkracht geeft.

Het platform is een zeer (kosten)effectieve totaaloplossing die u in staat stelt om digitale content te delen waarop klanten zitten te wachten, via een eenvoudige ePrint-distributie applicatie.

Meer informatie Digital Content Sharing Platform

5 + 5 =

I

Meer weten?

Wendy Böhm
Senior Consultant